ענת פז

על מטרות וערכים

ירדתי 20 ק”ג במשקל, איך אני שומרת על זה?

אני עושה כל בוקר שעה הליכה, וכל בוקר אני נלחמת עם עצמי לצאת מהמטה. המלחמה הזו נגמרת מתי שהוא?

הצלחתי להוריד את ערכי הסוכר / לחץ דם, מה צריך לעשות כדי לשמור על זה?

אלה חלק מהשאלות שאני שומעת הרבה בקליניקה שלי.

כשאנחנו מתחילים תהליך, אנחנו קובעים לעצמנו מטרות ויעדים ואלו נותנים לנו את הכוח ליישם, את האנרגיות להמשיך ללכת בדרך, לעשות את התהליך גם אם הדרך לא תמיד קלה. ראיית המטרה מטעינה אותנו בכוחות.

כשבשעה טובה אנו מגיעים למטרה שהצבנו לעצמנו, פתאום חל איזה רפיון, אנו כבר כאן, הגענו,  עשינו את זה, כבר אין את הכוח המניע. כדי שנוכל לקבע את היעד שהגענו אליו, התהליך חייב להיות מלווה בשינוי חשיבה ושינוי מפת הערכים שלנו.

מה זה ערך? במילון מגדירים ערך כרעיון מוסרי בסיסי, תיאור למידת החשיבות, הנחיצות. איך ערך עובד בחיי היום יום שלנו?  איך נדע מהו ערך עבורנו?

ערך הוא מוחלט ! במקום של ערכים אין מלחמת “יצרים”.  לדוגמא: אדם שעבורו “לא תגנוב” הוא ערך, לא ימצא את עצמו מתלבט אולי לקחת משהו שלא שייך לו. אנשים מאמינים שקיום המצוות הוא ערך עבורם, לא יתלבטו אולי לנסוע לים בשבת.

איזה ערך אנחנו צריכים לאמץ כדי לחיות נכון, איזה ערך יעזור לנו לשמור על המטרה אליה הגענו?

הערך הוא בריאות.  

בריאות = חיים.

מהרגע שבריאות הופכת עבורנו לערך עליון, בריאות = חיים, מערך ה”פיתויים” שלנו משתנה. מה שלא בריא – לא קיים. אין על זה מלחמה.

אדם שכשרות המזון היא ערך עבורו לא יתפתה לאכול אוכל לא כשר גם אם הוא נראה טעים. אדם שבריאות היא ערך עבורו לא יחשוב לאכול בורקס, או כל מאכל אחר שמכיל חומרים מזיקים לבריאות כמו מרגרינה, קמח לבן, סוכר לבן וכד’

אם אני משנה את המזון שאני אוכלת למזון בריא ובכל זאת “מפנקת” את הילדים / את הבעל עם מזון שמזיק לבריאות, זה אומר שלא נעשתה עבודה של שינוי ערכים, אלא, עבודה טכנית של מה מותר / אסור לאכול. במצב הזה נגיע למטרה ללא אנרגיה וסיבה אמיתית להישאר בה.

לסיכום: תהליך שלא מלווה בשינוי חשיבה ומערכת ערכים לא יתקבע לאורך זמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *